Het Beauforthuis, Stichting Kamperlinie en programmeur Matti Austen hebben een inlichtingendienst voor jazztalent opgericht: Jazz Club BEAU. De club biedt jong talent de ruimte. Hier ontmoet je de vaste muzikale vrienden van het Beauforthuis van de toekomst.

Matti Austen is nog vrolijk van de eerste keer Jazz Club BEAU. Het CHI Quartet van pianiste/componiste Siu Tin Chi trad op met eigen werken van Chi. “Ik had er vertrouwen in dat het een fantastisch concert zou worden, want ik ken haar muziek en haar kwartet, maar het blijft natuurlijk spannend. Iedereen in de zaal had het gevoel dat hier iets bijzonders gebeurde, en de bezoekers lieten merken dat ze graag het vervolg ook meemaken. Voor de band was het een nieuwe ervaring, het was super om voor zoveel publiek te spelen in zo’n gastvrije omgeving.” De keuze voor de artiesten van het openingsconcert typeert de concertserie Jazz Club BEAU, vindt Matti: “Bands en musici die niet direct heel erg voor de hand liggen. Het zijn veelal jonge muzikanten die best een slinger kunnen gebruiken.”
Van dans tot film, theater en muziek: Matti Austen heeft zich er mee beziggehouden. Afgelopen zomer was hij voor het laatst betrokken bij Amersfoort World Jazz Festival. “Lidwien Vork nodigde me uit om een serie uit te werken voor het Beauforthuis. Leuk! Ik ben hier echt blij mee. Ik doe dit graag, en al mijn hele leven. Ik zie het Beauforthuis als een van de weinige echte theaterhuizen die er nog zijn. Dit is een podium waar geprogrammeerd wordt vanuit het hart, met hard werken en een persoonlijke aanpak. Het publiek en de artiesten weten dat te waarderen.”

Verleiden

“Zo heb ik het ook altijd gedaan. Ik vertrek vanuit de kunstenaar en ga daarna kijken of er publiek is dat ik kan verleiden om te komen.”
Het programma van Jazz Club Beau onderscheidt zich van het reguliere programma, het is aanvullend. Maar als je alles bij elkaar optelt past het er wel perfect bij.”
“Het Beauforthuis bestaat al meer dan dertig jaar. Er is altijd ruimte geweest voor muzikanten die aan het begin van hun loopbaan stonden en die best een slinger konden gebruiken. Ze wilden graag terugkomen, en velen zijn dat ook blijven doen. Omdat ze hier serieus genomen worden. Ze kunnen hier met hun ideeën terecht. Als ze iets bijzonders willen, dan kan dat. Dat heeft het publiek ook ontdekt: in het Beauforthuis vinden dingen plaats die je niet meteen overal elders tegenkomt. En de faciliteiten zijn fantastisch.”
“Wil jij kijken of je weer een nieuwe generatie artiesten naar het Beauforthuis kunt brengen, vroeg Lidwien me. Jazz Club BEAU is een serie concerten geworden van muzikanten die, eigenlijk net als het Beauforthuis, op een nieuwe, eigenzinnige manier bezig zijn zichzelf te laten zien en horen. Die nieuwsgierig zijn naar andere muzikanten en elkaar weten te vinden in de muziek.”
“Ze geven geen concert in het geijkte jazzidioom. Over sommige artiesten hoorde ik al de opmerking ‘dat is toch geen jazz’? Mijn motto is ‘Isn’t jazz? Jazz isn’t! Jazz is ooit ontstaan vanuit zoektochten, niet als iets dat je vast moet pinnen. De vrijheid is groot.”
“Chi en haar kwartet hebben we alvast voor ons gewonnen. Zij is iemand die het publiek graag zal willen volgen. We hebben het eerste zaadje geplant!”

De keuze van Matti Austen

Het tweede concert in Jazz Club BEAU vindt plaats rond het verschijnen van deze BeaufortPost. In haar eigen kwintet laat Kika Sprangers op 2 november de tekstloze pure zangstem van Anna Serierse naadloos overvloeien in haar eigen saxofoongeluid.

Op donderdag 30 november speelt accordeonist Rick Cornelissen. “Ik probeer hier dingen uit. Ik heb Rick veel gezien en gehoord. De accordeon kom je niet veel tegen in jazz. Ik wilde hem de kans geven met andere mensen te werken. Toen we daarover gingen praten kwamen we bij musici die al wel die ervaring hebben zoals Bert van den Brink. Een van die artiesten die het Beauforthuis groot heeft gemaakt, en nog altijd graag hier komt. Voor Rick een droom om mee samen te spelen. Bassiste Adinda Meertins was nieuw voor hem, gitarist Ruben Drent was zijn eigen idee. Ik hoop op een vervolg!”

“Hilin, een Amsterdamse met een Koerdische vader, kende ik al toen ze nog een klein meisje was. Op 8 februari speelt ze haar Bedroom Sessies. Ze is eigenlijk niet te plaatsen, is singer-songwriter, zingt blues, jazz soul, ze klinkt als Aretha Franklin en Amy Winehouse tegelijk. Ik heb haar geïntroduceerd bij een jonge contrabassist. Zo kom je vanzelf in een jazzclubachtige sfeer. Nog zo’n klein experiment dat hier voor het eerst plaatsvindt.”

“Dat geldt ook voor Blue Sands op donderdag 7 maart. Een prachtig stel, zangeres Esther van Hees en Reinder Kragt die Satie-achtig basgitaar speelt. Toen we elkaar spraken bleek dat ze dol zijn op gitarist Anton Goudsmit, wie is dat trouwens niet, en met saxofonist Mete Erker er ook bij krijg je beslist iets heel anders. Wat er uitkomt is een verrassing. Hier vinden ze elkaar vanzelf.”

De 18-koppige soul/funk/jazz bigband Licks & Brains onder leiding van Rolf Delfos en de hiphoppers van Vlijmscherp sluiten de serie af op donderdag 4 april. “Deze band swingt geweldig. Rolf wilde ook mensen uitnodigen voor het niet-gebruikelijke bigband repertoire. Ze hebben al eens met Vlijmscherp gespeeld op Lowlands en er komt ook nog een mystery guest. Ze gingen meteen aan de loop met wat er mogelijk is.”