Creatief ondernemen
Het Beauforthuis draait op de kracht van de community en een eigenzinnige programmering. Als je daarbij optelt dat de horeca het EKO keurmerk heeft kun je je vast voorstellen dat het Beauforthuis voor de troepen uitloopt en dat er geen blauwdruk is voor het vormgeven van het Beauforthuis. Ik mag me daarom in mijn handen knijpen dat ik een financieel adviseur als Jan Cremer naast me hebt. Leg je een probleem aan hem voor dan valt hij je in de rede met een oplossing. Want Jan denkt niet in problemen.
Het is fijn om met Jan te werken, niet alleen dankzij zijn hele grote kennis en ervaring maar ook omdat hij geen mooi-weer-tuinder is en net zo lang doorvecht tot het opgelost is. Tel daarbij op dat kapsones hem vreemd zijn, de medewerkers met hem weglopen en we veel kunnen lachen. Wat wil je nog meer.
Lidwien Vork
Jan Cremer (78) is ruim 10 jaar een van de belangrijke mensen achter de schermen van het Beauforthuis, als financieel adviseur. Een geanimeerd gesprek met deze sleutelfiguur, die met zijn kenmerkende pretogen een graag geziene gast is in het Beauforthuis.
Jan en zijn vrouw Anneke woonden 50 jaar in Austerlitz. Eerst aan de ene kant van de De Beaufortweg, later er schuin tegenover. “Beide huizen zijn precies gelijk aan elkaar, maar het tweede heeft een garage én een kantoor in de achtertuin. Vooral dat laatste was erg handig om klanten voor mijn werk als belastingadviseur te ontvangen.” Jans ervaring en kennis in de belastingen financiële wereld zet hij met zichtbaar plezier in voor het Beauforthuis. In de eerste twintig jaar had het Beauforthuis zich vanuit het niets al gevestigd als een toonaangevende organisatie, maar mede dankzij Jans voorstellen en deskundigheid heeft het zich sindsdien verder kunnen ontwikkelen op financieel en organisatorisch vlak. Hij heeft zich daarmee als steun en toeverlaat van formaat bewezen. “Voor bezoekers en gasten zal het allemaal niet zo zichtbaar zijn, maar voor het reilen en zeilen van het Beauforthuis is het wel belangrijk.”
sluipende wijze
Jan werkte lange tijd voor onder meer SHV en Flint Holding. Vanaf 1982 werkt hij 1 dag in de week voor zijn eigen belastingadviesbureau. Hij ging 20 jaar geleden met pensioen, maar is nog altijd actief als vrijwilliger voor diverse Austerlitzse en regionale clubs. “Waaronder het Beauforthuis. Op sluipende wijze kwam ik in contact met directeur Lidwien Vork. Ik kende het theater natuurlijk al van voorstellingen en concerten en zo zal Lidwien van mij gehoord hebben, denk ik. Zij vroeg me om met mijn adviesbureau te adverteren in het programmaboekje van het Beauforthuis. Omdat ik ruim voldoende cliënten heb, wilde ik geen advertentie kopen. Maar ik bood wel aan om het Beauforthuis op andere wijze te sponsoren.” Jan begint te lachen en omschrijft zichzelf als een “apart geval. Een heel apart gebakje.”
fijne kneepjes
De echte betrokkenheid van Jan bij het Beauforthuis begon omstreeks 2010. Zijn grote ervaring in de financiële wereld kwam heel goed van pas. “Mijn voorganger stopte vrij abrupt en ik viel met mijn neus in de boter als financieel adviseur. Al snel zetten Lidwien en ik een succesvolle crowdfunding op. In die periode was de opbrengst zo’n 2 ton. Ik startte ook de Vriendenlening, waarbij de gift voor 125% aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Verder werkte ik veel en zeer prettig samen met Frank Hoek, een van de vaste medewerkers. Samen deden we in het begin de boekhouding, waarbij ik hem vele kneepjes van het vak leerde. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. Hij komt uit een andere branche en heeft de boekhouding uitstekend opgepakt! Frank verdient een groot compliment.”
Je kunt nog altijd meedoen aan de crowdfunding, hoor! Stuur een mailtje naar kantoor@beauforthuis.nl voor meer informatie.
Jan Cremer
In de loop van de jaren sparden Lidwien en Jan intensief over versterking van de financiële positie van het Beauforthuis. Hij was daarnaast vele uren bezig met boekhouding, jaarstukken, crowdfunding en zo meer. Een van de belangrijke wapenfeiten van Jan is de herstructurering, nu enkele jaren geleden. “De gemeente Zeist stelde als voorwaarde bij subsidieverstrekking dat de horeca van het Beauforthuis ondergebracht zou worden in een BV. Dit proces begon in 2015 met het opzetten van een route naar een BV voor de horeca en een stichting voor de culturele evenementen en het onroerend goed. Op financieel onder meer het ontvlechten van de boekhouding en het maken van een nieuwe opzet. Met details zal ik de lezers niet vermoeien, maar het was een heel grote klus. Regelmatig was ik er 10, 20 uur per week mee zoet in het Beauforthuis en in mijn kantoor thuis. Regelmatig waren Frank, Lidwien en ik bezig om alles tot in de kleinste puntjes te regelen.”
werk betaalde zich uit
Toen corona uitbrak was de solide organisatie van het Beauforthuis een stevig fundament waarop gesteund kon worden. “Ondanks de lockdowns kon het Beauforthuis open blijven. Er waren online concerten, voor coffee-to-go en een ruim aantal andere dranken en gerechten kon je terecht bij de Pipowagen op het terrein. De ondernemende manier waarop het Beauforthuis deze crisis tegemoet trad heb ik met groot plezier gevolgd,” concludeert Jan tevreden.
rustiger aan
“Toen deze herstructureringen goed waren afgerond, ben ik het wat rustiger aan gaan doen bij het Beauforthuis, maar ik zit niet stil Zo doe ik bijvoorbeeld nog de Vriendenlening, als onderdeel van de crowdfunding. Dit betekent nog het nodige werk, zoals het opbellen van mensen van wie de lening afloopt met de vraag of ze deze lening willen stopzetten of voortzetten.” Deze persoonlijke benadering is Jans handelsmerk.
Vanuit zijn eigen kantoor blijft dit ‘aparte gebakje’ hopelijk heel lang met veel plezier zijn goede smaak en textuur inzetten voor het Beauforthuis.