Het Beauforthuis heeft pianist Jeroen van Vliet gevraagd om een huiscompositie te schrijven. Het geluid van het Beauforthuis in muziek gevat. Met als randvoorwaarde dat het oude orgel, dat nu ergens in Amsterdam staat, erin moet klinken én het oude harmonium, dat nog steedt een ereplekje heeft in het Beauforthuis. En randvoorwaarde is een pakkende tune te schrijven die zowel gebruikt kan worden als klanklogo als als basis om op te improviseren. Van Vliet praat ons bij.
‘‘De afgelopen tijd ben ik druk geweest met van alles, ik ben momenteel bijvoorbeeld solist bij het Metropole Orkest met eigen composities – een geweldige eer en genoegen! Maar tussen alles door zoek en schrijf ik nog steeds met plezier voor de avond in juni in het Beauforthuis.’’
‘‘Inmiddels zijn een paar stukken zo goed als af; er is iets Spaans ontstaan, en een stuk met celliste Annie in de hoofdrol, een meer Arabisch getint stuk. Voor een ander stuk heb ik opnames gemaakt van het voormalige orgel van het Beauforthuis, het staat nu in de Andrieskerk in Amsterdam; het is ritmisch uitdagend geworden maar ik denk dat ik een mooie oplossing heb bedacht voor de uitvoering live op het podium.’’
‘‘Ik ben aan het schrijven voor de mooie zangerige klank van Kika Sprangers’ altsax, voor de alleskunner op trompet Koen Smits, de mooie klank van de cello van Annie Tangberg, de beweeglijke stuwende kracht van de bas van Frans van der Hoeven, en het kleurrijke palet van percussionist Afra Mussawisade. Geen straf om de klank van deze mensen in mijn hoofd te hebben. De komende weken zal ik de laatste stukken maken zodat we in mei met elkaar kunnen gaan repeteren. Ik heb er alle vertrouwen in dat we er iets moois van gaan maken.’’
zondag 19 juni 18.30 Beauforthuis Klanklogo
Jeroen van Vliet & gasten. Premiere van de Beauforthuis-compositie geschreven door Jeroen van Vliet. Met het harmonium uit 1871 en het pijporgel uit 1949.